CODART, Dutch and Flemish art in museums worldwide

Rijksmuseum Presents a New Acquisition: a Painting by Karel Appel

Today, the Rijksmuseum presented a new acquisition: The square man by Karel Appel. This is the first purchase by the museum of a painting made after the Second World War. It will be on display in the acquisition room in the Philips Wing until 16 February 2009.

Karel Appel painted the work in 1951 in Paris. It was bought from the artist’s estate. It is the museum’s first acquisition of a painting made after the Second World War. The canvas will play a prominent role in the 20th-century department in the new Rijksmuseum. From 9 December 2008 until 16 February 2009 it will be on display in the acquisition room in the Philips wing.

From the museum website, 9 December 2008

Eerste aankoop na-oorlogse schilderkunst

Het Rijksmuseum presenteert vandaag een belangrijke nieuwe aanwinst: het schilderij ‘De vierkante man’ van Karel Appel (1921-2006). Hij schilderde dit werk in 1951 in Parijs. Appels werk, uit de nalatenschap van de kunstenaar aangekocht met steun van de BankGiro Loterij, zal een prominente plaats krijgen in de opstelling 20ste-eeuw van het vernieuwde Rijksmuseum. Samen met een andere recente aanwinst, het beeld ‘Acht gestapelde balken’ van Carel Visser uit 1964, betekent de aankoop van de Appel voor het Rijksmuseum het begin van het collectiebeleid voor na-oorlogse schilder- en beeldhouwkunst.

Na 1945 zocht Appel naar een eigen stijl die zowel de tragiek van de oorlog als de vreugde van de herwonnen vrijheid kon uitdrukken. In 1948 was hij een van de mede-oprichters van de ‘Experimentele Groep in Holland’ die kort daarna opging in de internationale CoBrA-beweging. Appel schilderde dieren, kinderen en fantasiefiguren. De jaren 1951-52 markeren het einde van CoBrA. Met zijn kenmerkende werkdrift produceerde Appel in die jaren een enorme diversiteit aan schilderijen, zoekend naar expressie in de voor hem kenmerkende dikke, met standolie gemengde verf. Eén van de thema’s is een mannenfiguur, speels óf agressief, die de toeschouwer confronteert met zijn onverzettelijkheid.

Presentatie

De drie schilderijen worden gepresenteerd samen met zes onbekende en nooit eerder gepubliceerde foto’s (vintage prints) uit c. 1953 van de beroemde Magnum fotograaf Robert Capa (1913-1954). De foto’s bevonden zich in het archief van de Karel Appel Foundation en tonen Appel aan het werk in zijn atelier in de Parijse Rue Santeuil, werkend aan het schilderij Dier. Ze werden gemaakt voor een reportage in het Amerikaanse blad Holiday maar nooit afgedrukt.