CODART, Dutch and Flemish art in museums worldwide

Romeyn de Hooghe: de verbeelding van de late Gouden Eeuw

Romeyn de Hooghe: the late Golden Age brought to life Exhibition: 10 December 2008 - 8 March 2009

In the exhibition space of the Allard Pierson Museum, the Special Collections Division of Amsterdam University Library is showing books and prints by the virtuoso Dutch printmaker Romeyn de Hooghe (1645-1708).

Simultaneously, the Amsterdam City Archive presents some of their holdings pertaining to the artist.

The Rijksmuseum will be launching a website with all of de Hooghe’s prints, while
Special Collections of the University Library will open one with all of his known illustrated books.

Museum press release, 28 October 2008

Romeyn de Hooghe (1645–1708) was in zijn tijd bekend, beroemd en berucht. Als artistieke duizendpoot, “pictor doctus” (geleerd kunstschilder), was hij een scherpe, zeer productieve en snelwerkende etser en boekillustrator. Hij maakte spraakmakende nieuws- en spotprenten maar tekende ook pornografische illustraties en ontwierp de tuinen van paleis Het Loo. Hij biedt ons met zijn enorme oeuvre inzicht in de “vergeten” laatste decennia van de Gouden Eeuw.

1708-2008

Vanwege het 300ste sterfjaar van De Hooghe hebben het Rijksmuseum, het Stadsarchief Amsterdam en de Bijzondere Collecties intensief samengewerkt aan deze tentoonstelling om de veelzijdigheid van deze bijzondere kunstenaar en chroniqueur van de late Gouden Eeuw te laten zien. Zijn betekenis voor de boekillustratie van de late 17e eeuw maakt de expositie tevens tot een onderdeel van de manifestatie Amsterdam Wereldboekenstad. De tentoonstelling bestaat voor een belangrijk deel uit bruiklenen uit het Prentenkabinet van het Rijksmuseum.

Romeyn de Hooghe

De Hooghe was een ambitieuze ondernemer. Zijn leven begon als zoon van een eenvoudige Amsterdamse knopenmaker en eindigde in Haarlem waar hij in 1708 stierf als een succesvol en vermogend man. Hij was een figuur vol tegenstellingen, even kleurrijk als omstreden, hij gaf ongezouten zijn mening over een veelheid aan onderwerpen. Dat werd niet altijd door iedereen gewaardeerd. Hij raakte verwikkeld in een pamflettenoorlog waarin hij werd beschuldigd van een vrijgevochten levenswijze, het maken van pornografische prenten en zelfs van diefstal.

Verbeelding van zijn tijd

Boven alles was Romeyn de Hooghe een meester in de verbeelding van zijn tijd. Zoals het rampjaar 1672, de troonsbestijging door stadhouder Willem III, de zogenaamde Glorious Revolution in 1688, en de oorlogen van de Habsburgse keizers tegen het Turkse Rijk in Oost-Europa. Een politiek- en sociaal onrustige tijd, maar ook een periode die kunsthistorisch onderbelicht is. De grote meesters – Hals, Rembrandt en Vermeer – waren immers overleden. Romeyn de Hooghe is dé representant van de late Gouden Eeuw, waardoor wij toch de gelegenheid hebben deze tijd in beeld te krijgen.

Treffend getypeerd

De Hooghe wist zijn tijd voortreffelijk te typeren. Hij was scherp, treffend en toegankelijk. Je zou hem kunnen beschouwen als de voorloper van de politiek tekenaar. Tegelijkertijd was hij ontwerper van projecten voor openbaar ceremonieel, zoals triomfbogen, tuinen, glasramen voor kerken, muur- en plafondschilderingen en pronkbokalen en penningen. Wie in die tijd zijn werk bekeek, kon het in één oogopslag duiden. Men wist waar het over ging en wat er bedoeld werd.

De expositie biedt inzicht in het roerige leven van de roemruchte Romeyn De Hooghe en toont een rijke selectie uit zijn indrukwekkende oeuvre met onder meer prenten, boekillustraties, penningen en deurpanelen.

Tegelijk met de tentoonstelling worden ook de gedigitaliseerde prenten van Romeyn de Hooghe op het internet gelanceerd; een webspecial op www.rijksmuseum.nl en via een beelddatabank bij de Bijzondere Collecties www.bc.uba.uva.nl

Publication

Romeyn de Hooghe: de verbeelding van de late Gouden Eeuw
Henk van Nierop, editor, with contributions by some 20 specialists
Published in connection with exhibitions in 2008-09 in Amsterdam (Universiteitsmuseum; Stadsarchief)
336 pp., 31 x 24.3 cm, 200 illustrations in color and 50 in black-and-white
Zwolle (Waanders) 2008
ISBN-13: 978-90-400-8557-4