CODART, Dutch and Flemish art in museums worldwide

Cornelis Troost uit het Koninklijk Oudheidkundig Genootschap

Cornelis Troost from the collection of the Royal Antiquarian Society Exhibition: 18 October 2008 - 18 January 2009

In celebration of its 150th anniversary, the Royal Antiquarian Society of the Netherlands (KOG) is exhibiting some of its treasures in Dutch museums and other locations around the country. Rijksmuseum Twenthe in Enschede is hosting an exhibition of all 40 drawings by Cornelis Troost (1696-1750) owned by the KOG.

Museum announcement, 18 September 2008

Het Koninklijk Oudheidkundig Genootschap (KOG), opgericht om de kennis van het verleden te vergroten en belangrijk erfgoed te helpen behouden, is de oudste landelijke oudheidkundige vereniging in Nederland. Ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van het KOG vindt een reeks tentoonstellingen plaats van kunstwerken uit de collectie van het genootschap.

In het Rijksmuseum Twenthe zijn alle 40 tekeningen van Cornelis Troost uit KOG-bezit te zien.

Cornelis Troost (1696-1750) was aanvankelijk acteur in de Amsterdamse schouwburg. Later legde hij zich toe op de beeldende kunst en groeide hij uit tot een van de bekendste en veelzijdigste kunstenaars van zijn tijd. Hij schilderde en tekende portretten, historische en bijbelse scènes, militaire taferelen, genrevoorstellingen en scènes uit toneelstukken, vooral blijspelen en kluchten. Zijn veelzijdigheid komt ook tot uitdrukking in zijn gevarieerde techniek. Hij gebruikte pastel, verschillende kleuren krijt, pen en penseel en allerlei tinten papier.

De tentoonstelling biedt een goed overzicht van de thema’s en de technieken waarmee Troost zich heeft beziggehouden. Bijzonder zijn de schetsen voor zijn bekende NELRI-serie, waarin de overdadige en verdorven levenswijze van sommige tijdgenoten op de hak wordt genomen. De naam NELRI is samengesteld uit de beginletters van de opschriften van de vijf pastels die de serie vormen.

Enkele studies voor taferelen uit toneelstukken worden aangevuld met schilderijen en tekeningen uit andere collecties, zodat goed is te volgen hoe Troost via allerlei varianten in stijl en compositie tot het definitieve werk kwam.