CODART, Dutch and Flemish art in museums worldwide

Bevriende meesterschilders: Gustave van de Woestyne en Valerius de Saedeleer

Befriended masters: Gustave van de Woestyne and Valerius de Saedeleer Exhibition: 19 October 2008 - 1 February 2009

The first survey in the Netherlands devoted to two important Flemish painters of the twentieth century, Gustave van de Woestyne and Valerius de Saedeleer. The two artists met in 1900 and remained lifelong friends. The exhibition follows on the acquisition in 2007 of a monumental portrait thta Gustave de Woestyne painted of Valerius de Saedeleer in 1914.

From the museum website, 21 November 2008

‘Bevriende Meesterschilders’ is de eerste overzichtstentoonstelling in Nederland van twee belangrijke Vlaamse meesters uit de 20e eeuw; Gustave van de Woestyne en Valerius de Saedeleer. Met veertig schilderijen, divers documentatiemateriaal, foto’s en een rijk ge├»llustreerde tentoonstellingscatalogus geeft het museum een representatief beeld van het oeuvre van deze twee Bevriende Meesterschilders. Aanleiding voor de tentoonstelling is de verwerving door het Scheringa Museum in 2007 van het monumentale portret dat Gustave van de Woestyne in 1914 van Valerius de Saedeleer schilderde.

De twee meesterschilders Van de Woestyne en De Saedeleer raken in 1900 bevriend in het kunstenaarsdorp Sint Martens Latem (bij Gent). In deze plaats vormen zij samen met enkele andere kunstenaars en de schrijver Karel van de Woestyne (broer van Gustave) de Eerste Latemse Groep. Ook na het uiteenvallen van deze groep blijft de vriendschap tussen De Saedeleer en Van de Woestyne hecht. Ze verhuizen met hun gezinnen naar Tiegem (Zuid-Vlaanderen) en wonen tijdens de Eerste Wereldoorlog beiden in Wales.

Opvallend genoeg verschilt de kunst van de twee kunstenaars sterk van elkaar. Op een enkel landschap en stilleven na ontwikkelt Van de Woestyne zich tot meester van de portretkunst. Zijn werk vertoont invloeden van oude meesters als de Vlaamse primitieven maar ook van moderne stromingen als het kubisme en de Neue Sachlichkeit. Tegelijkertijd weet hij een geheel eigen beeldtaal te ontwikkelen die zijn geschilderde figuren krachtig doet overkomen. De Saedeleer concentreert zich op het schilderen van het landschap. De verschillende seizoenen en het bijzondere licht geven zijn landschappen een serene en grootse uitstraling. Beide schilders excelleren in hun genre waardoor de gezamenlijke tentoonstelling die de verschillende fases in hun oeuvre toont, zeer de moeite waard is.

Gustave van de Woestyne en Valerius de Saedeleer zijn nauwelijks vertegenwoordigd in Nederlandse collecties. Hun werk sluit prachtig aan bij de collectie van het Scheringa Museum, dat twee schilderijen van Gustave van de Woestyne in bezit heeft. Tijdens de tentoonstelling biedt de presentatie van de eigen collectie van het Scheringa Museum de bezoeker de mogelijkheid vergelijkingen te maken en verbanden te leggen tussen het werk van Van de Woestyne en De Saedeleer en dat van hun realistisch werkende tijdgenoten.

Gratis inleiding

Elke zondag om 12.00 uur geeft een van de museummedewerkers een inleiding van circa 20 minuten op de tentoonstelling. Reserveren is niet mogelijk, geïnteresseerden kunnen op de dag zelf bij de receptie een toegangsbewijs ophalen.