Albert Goethals, De Meebrug, Bruges
From the museum website
With its charming views and picturesque buildings, Bruges has always been popular with artists. Some 50 painted images of the city take you back to the attractive Bruges around 1850-1950. Old pictures and contemporary images create a surprising confrontation. Bruges in the picture displays a number of recent acquisitions for the very first time.
The temporary exhibition ‘Jeroen Hermkens and Bruges, 2004-2008. Drawings and lithos’ opens at the same time.
Museum press release
Het pittoreske Brugge is al altijd een dankbare stad geweest voor schilders. Een vijftigtal geschilderde
stadsgezichten brengt je terug naar het sfeervolle Brugge van 1850-1950. Oude foto’s en hedendaagse
beelden zorgen voor een verrassende confrontatie. De tentoonstelling toont voor het eerst enkele
nieuwe stedelijke aanwinsten.
Tegelijk opent ook de tijdelijke opstelling: ‘Jeroen Hermkens en Brugge, 2004-2008. Tekeningen en
litho’s’
Vroeger kochten Bruggelingen en toeristen gretig geschilderde stadsgezichten. Voor de tentoonstelling
‘Brugge in de verf’ wordt geput uit de collectie van Musea Brugge. Het wordt een wandeling door
het Brugge van de 19de en de eerste helft van 20ste eeuw.
Het ontstaan van deze schilderijen situeert zich voor een groot stuk binnen het tijdskader van de 19de
eeuw. Het is tijdens die eeuw dat het beeld wordt gecreëerd van Brugge als een intact bewaarde middeleeuwse
stad. De Bruggelingen willen de middeleeuwse luister volop laten herleven. Anderen daarentegen
voelen in Brugge vooral vergane glorie. Het zijn voornamelijk symbolistische schilders als
Fernand Khnopff en Henri Le Sidaner die een beeld neerzetten van een ingeslapen en verlaten stad.
Door de opkomst van het toerisme en onder invloed van de ontdekking van de fotografie wordt Brugge
in de 19de eeuw populairder dan ooit bij kunstenaars. Ze schilderen in verschillende stijlen massaal
de pittoreske straatjes en pleinen, de poorten en gevels, de bruggen en kanalen. De Bruggelingen
waren toen gretige afnemers van zo’n geschilderd stadsgezicht. En ook de toeristen hadden met zo’n
schilderij een mooi souvenir aan hun bezoek.
Schilders in de 19de eeuw, zoals Antoon Joostens, Lambert Noos en Edgar Wallays, houden zich aan
een correcte weergave van de stad. Na de eeuwwisseling ontstaat in Brugge, onder invloed van Academiedirecteur
Florimond Van Acker, een schildersbeweging die de Brugse School wordt genoemd. De
rode draad in de schilderijen, prenten en tekeningen van deze kunstenaars is de sfeervolle weergave
van de stad en haar bewoners. In de stadsgezichten kunnen ze hun liefde voor de stad en hun trots
uitdrukken.
In de loop der jaren heeft Musea Brugge een aardige collectie stadsgezichten opgebouwd. Voor ‘Brugge
in de verf’ maakte het Bruggemuseum een selectie met focus op het romantische en schilderachtige
Brugge. ‘Brugge in de verf: 19de- en 20ste-eeuwse herinneringen’ is de ganse lente en zomer lang te
zien in het Bruggemuseum-Gruuthuse. De schilderijen hangen er bij oude foto’s en postkaarten uit de
collectie van het Stadsarchief en hedendaagse beelden, soms een verrassende confrontatie.
Veel namen en werken behoren tot het collectieve geheugen van de Bruggelingen, zoals ‘De Meebrug
onder de sneeuw’ van Flori Van Acker (1858-1940), directeur van de Brugse kunstacademie, het ‘Rooms
Convent’ van Louis Reckelbus (1864-1958), conservator van het Groeningemuseum, de ‘Potterierei’
van Achille Van Sassenbrouck (1886–1979), en de vele gezichten op de Rozenhoedkaai van Joostens en
Bossuet. De Nederlandse kunstenaar Jeroen Hermkens koppelt een eigen luik aan de tentoonstelling
en toont zijn impressies van het huidige Brugge in litho’s en tekeningen.
De opbouw van de tentoonstelling is verrassend en eigentijds, van de hand van het Brugse
ontwerpersduo PK-Projects. Zo zijn enkele museumramen ingekaderd: als u naar buiten kijkt,
ziet u dus het huidige Brugge als een kunstwerk, een levend schilderij. Naar aanleiding van
deze tentoonstelling wordt een publicatie met beeldmateriaal uitgegeven.