Eugène Lücker (1876-1943), Five pollard willows, aquarel, 1912
Private collection
Work on paper and paintings by the Roermond-Nijmegen artist Eugène Lücker (1876-1943), from the collections of the foundation that bears his name and of Museum Het Valkhof.
Museum press release, 15 May 2007
Bomen hebben een tijdloze zeggingskracht. Ze vormen een belangrijke inspiratiebron voor beeldend kunstenaar Eugène Lücker (Roermond 1876 – Nijmegen 1943). Hij vangt ze op het platte vlak in alle soorten licht: warm, teer of genadeloze scherp. De schilder en graficus Eugène Lücker geldt als een van de belangrijkste kunstenaars van het vooroorlogse Nijmegen. Jan Toorop en de familie Ivens behoorden tot zijn vrienden. Lückers bomen en landschappen in pastel, olieverf of potlood tonen zijn veelzijdig kunstenaarschap. Maar ook zijn grote liefde voor de natuur.
In 2004 hebben zijn familieleden – verenigd in de Stichting Eugène Lücker – een fraai boek uitgegeven, met als thema Bomen. Museum Het Valkhof sluit hierbij aan met de tentoonstelling De bomen van Lücker, die de luministische periode (schilderingen van de werking van het licht) centraal stelt. Men kan genieten van 80 schilderijen, pastels en tekeningen uit het bezit van de Stichting Eugène Lücker en uit de eigen collecties van Museum Het Valkhof: bomen, landschappen en gezichten op Nijmegen. Er zijn bovendien schetsboeken en etsplaten te zien.
Uitzonderlijke techniek
Zijn grootvader – in Roermond – zette Eugène Lücker al vroeg aan tot
schilderen in de vrije natuur. Toen hij zijn opleiding tot onderwijzer volgde nam hij tekenlessen. Hij studeerde verder in Antwerpen en Amsterdam, en werd in 1903 tekenleraar aan het Nijmeegse Canisiuscollege. Lücker trouwde in 1904 met Anna Maria Kerckhoffs, ze gaan wonen in de Pater Brugmanstraat. Hun vijf kinderen groeien op in ‘Veldhof’, het huis met atelier aan de Ubbergseveldweg dat Lücker in 1922 naar
eigen ontwerp liet bouwen. In 1910 leerde hij zichzelf etsen. Vanaf 1912 experimenteerde Eugène Lücker met kleurets en aquatint, technieken die in die tijd in Nederland nog ongebruikelijk waren. ‘Luministisch’ noemde Lücker zijn oeuvre: hij probeerde het licht te vangen in het platte vlak.
Exposities en bekendheid
Eugène Lücker exposeerde regelmatig in de regio. Landelijke bekendheid verwierf hij vooral met zijn grafische kunst. Velen kennen het verhaal rond ‘De boom van Lücker’. Hij maakte een prent van een eeuwenoude kastanjeboom aan de Ubbergseveldweg in Nijmegen – vlakbij zijn atelier en woning. Met de opbrengst van de prent kon het kappen van de boom worden voorkomen. In 1919 nam hij deel aan een groepstentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam; in 1939 exposeerde hij in het Rijksmuseum en in 1936 ter ere van zijn 60ste verjaardag in zijn geboortestad
Roermond.
Meer informatie? www.eugenelucker.nl