From the website of the Onderzoekschool Kunstgeschiedenis, 26 September 2013
De Oranjezaal in het Koninklijk Paleis Huis ten Bosch is een van de best bewaarde creaties uit de Gouden Eeuw. De tientallen schilderijen op doek en de beschilderde houten architectuuronderdelen in de zaal vormen een uniek ensemble. Het project werd tussen 1648 en 1652 in opdracht van Amelia
van Solms (1602-1675) uitgevoerd ter nagedachtenis aan haar overleden echtgenoot, stadhouder Frederik Hendrik (1584-1647).
De afgelopen jaren is er veel nieuw en veelzijdig onderzoek naar de Oranje
zaal verricht. Daaruit is onder meer naar voren gekomen dat de invloed van A
malia van Solms op de schepping van de zaal veel groter was dan tot op heden is beschreven. Zij had een bepalende rol bij het ontwerp en demonstreerde er haar politieke en dynastieke ambities voor haar nageslacht middels de iconografie en
met een vindingrijk lichtplan, dat van de zaal een groots trompe l’oeil maakt.
Dit symposium wil Amalia’s artistieke en politieke ambities nadrukkelijk over het voetlicht brengen. Aanleiding is de presentatie van het boek De Oranjezaal in Huis ten Bosch. Een zaal uit loutere liefde van Margriet van
Eikema Hommes en Elmer Kolfin (Zwolle, Uitgeverij Waanders & De Kunst
, 2013)
13.00 Anita Jansen, Frederik Hendrik en Amalia: een Delftse context
13.15 Ineke Goudswaard, Amalia in de portretkunst van de Gouden Eeuw
13.40 Elmer Kolfin, De troost van kunst: de Oranjezaal als vervulling van Amalia’s weduwetaak
14.05 Lidwien Speleers, Jordaens, Amalia en De triomf van Frederik Hendrik
14.30 vragen en discussie
14.45 Pauze
15.15 Margriet van Eikema Hommes, Een triomfstoet belicht. De Oranjezaal als betekenisvol trompe l’oeil
15.45 Katharina Bechler, Oranienbaum, Oranienburg, Oranienstein: Amalia’s
daughters and the Oranjezaal
16.15 Rudi Ekkart, Onderzoek naar de Oranjezaal: geschiedenis en opbrengst
16.40 vragen en discussie
16.55 boekaanbieding aan Cees ’t Veen, directeur Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed
17.05 borrel
18.00 sluiting