CODART, Dutch and Flemish art in museums worldwide

Kinderen van Oranje: vorstelijke kinderportretten, toen en nu

Children of the House of Orange: princely portraits of children, then and now Exhibition: 6 October 2007 - 6 January 2008

Adriaen Hanneman, Prince Willem III at the age of 4, 1654. Amsterdam, Rijksmuseum

Adriaen Hanneman (1603/04-1671), Prince Willem III (1650-1702), 1654
Amsterdam, Rijksmuseum

Information from Erasmus Booksellers

Princes and princesses of the House of Orange are not only the apple of their parents’ eyes but often of the entire Dutch population as well. This is the reason why from early age they have often been depicted in paintings and drawings, later also in photographs and on film. The paintings and drawings are arranged in eight themes, so that not only the regal status and future expectations of the princes and princesses are explained, but also their upbringing and training, their games and toys, their contact with animals and nature, as well as the relationship with their brothers and sisters.

From the museum website

Vorstelijke kinderportretten uit de 16de tot en met de 20ste eeuw. Om alle aandacht naar het kind te laten uitgaan is gekozen voor portretten waar de kinderen alleen – zonder hun ouders – op zijn weergegeven, tot op circa twaalfjarige leeftijd, het moment waarop zij vroeger als volwassen werden beschouwd.

Prinsen en prinsessen van Oranje zijn niet alleen de oogappeltjes van hun ouders, maar vaak ook van het hele Nederlandse volk. Daarom zijn zij van jongsaf aan veelvuldig geportretteerd, op schilderijen en tekeningen, later ook in foto- en filmbeelden. Sommige portretten waren er alleen voor het plezier van de ouders en de naaste familie, andere werden bewust naar buiten gebracht om bij de bevolking de aandacht te vestigen op de jonge prins of prinses. Kinderportretten konden ook voor PR-doeleinden worden ingezet, wanneer de omstandigheden daar om vroegen, zoals bijvoorbeeld met de verspreiding van foto’s van de Oranjeprinsesjes tijdens de Tweede Wereldoorlog.

De meer dan vijftig schilderijen en tekeningen zijn in acht thema’s gerangschikt, waardoor naast de vorstelijke status en toekomstverwachtingen van de prinsjes en prinsesjes ook andere aspecten belicht worden, zoals hun opvoeding en opleiding, omgang met dieren en de natuur, spel en speelgoed en de verhouding met broertjes en zusjes.

Natuurlijk zijn alle kinderen voor het portret op hun fraaist uitgedost; de meisjes hebben hun mooiste jurkjes aan, de jongens dragen vaak een militair tenue. Ook worden er schilderijen getoond waarop het kind in niet-alledaagse kleding vereeuwigd is. Deze portretten hebben vaak een diepere, op het eerste gezicht niet voor de hand liggende, betekenis. Doorslaggevend in de keuze van de portretten is echter de hoge kwaliteit van de aantrekkelijke kunstwerken, zodat deze tentoonstelling een feest voor het oog van jong en oud belooft te worden. Voor de expositie worden belangrijke bruiklenen uit vorstelijke en museale collecties in binnen- en buitenland bijeengebracht. Diverse portretten zijn nooit eerder in het openbaar getoond.

Op de bovenverdieping van de tentoonstellingsvleugel is een presentatie ingericht met foto’s die koninklijke ouders zélf van hun kinderen hebben gemaakt. Een traditie die ontstaan is toen koningin Wilhelmina haar dochter Juliana ging fotograferen en die tot op de dag van vandaag wordt voortgezet. Tevens zullen filmbeelden worden getoond die Prins Bernhard gedurende de Tweede Wereldoorlog van zijn kinderen gemaakt heeft.
Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde publicatie.

Publication

Kinderen van Oranje: vorstelijke kinderportretten, toen en nu
Marieke Spliethoff
Catalogue of exhibition held in 2007-08 in Apeldoorn (Paleis Het Loo)
128 p., 60 illustrations in color
Zwolle (Waanders) 2007
ISBN 978-90-400-8444-7