CODART, Dutch and Flemish art in museums worldwide

Kunst rond 1900: idealisme, schoonheid en geluk

Art around 1900: idealism, beauty and happiness Exhibition: 23 September 2006 - 7 January 2007

Decorative saucer from the Rozenburg Delftware factory, The Hague, 1908. Assen, Drents Museum

‘Rozenburg’ Delftware factory, The Hague

Decorative saucer, 1908
Eggshell porcelain, painted by Sam Schelling and J. Kok
Collection: Drents Museum, Assen

The autumn exhibition of the Noordbrabants Museum is devoted to a period that is notably popular among museum visitors: the turn of the 20th century. It was a lively time in the arts, with many new and old currents competing for a place in the sun. The exhibition concentrates on those artists and movements who gave expression in their work to certain social ideals, on the architects, painters and artisans who devoted themselves to improving the enjoyment of life of the common man.

Museum information

De najaarstentoonstelling van het Noordbrabants Museum is gewijd aan een bij vele bezoekers zeer geliefde periode in de kunst, de tijd rond 1900. Uit de vele stromingen en opvattingen in die opwindende tijd rond de eeuwwisseling hebben wij ervoor gekozen om die kunstenaars te selecteren die voor zichzelf een bezielende rol in de samenleving zagen weggelegd. Vol idealisme bouwden deze kunstenaars rond 1900 aan een betere wereld. Schilders, architecten en kunstnijveraars verenigden zich om kunst in het dagelijks leven te brengen en zo schoonheid en geluk voor iedereen bereikbaar te maken.

Gemeenschapskunstenaars als Derkinderen en Roland Holst probeerden dat ideaal gestalte te geven in wandschilderingen, affiches, glasdecoratie en boekkunst. Sierkunstenaars als Van der Hoef, Eisenloeffel en Penaat werkten samen in de bevlogen fabriek Amstelhoek aan goede, betaalbare gebruikskunst voor een groot publiek. In de werkplaats voor binnenhuiskunst van Van Wisseling ontwierpen Dijsselhof en Lion Cachet complete interieurs. Machinale massaproductie moest plaats maken voor zuiver en ambachtelijk handwerk. Zielloze versiering voor een logische en bezielde decoratie. Het was de stellige overtuiging van deze kunstenaars dat een mooie omgeving een heilzame en verheffende werking op hun tijdgenoten zou hebben, waardoor uiteindelijk een betere samenleving zou ontstaan.

Op zoek naar een nieuwe, nationale stijl, op zoek ook naar bezinning en vergeestelijking keerden kunstenaars hun eigen wereld de rug toe om nieuwe, ongerepte werelden te verkennen. Die vonden ze in de vaderlandse flora en fauna, in de nationale volkscultuur, in de vermeende saamhorigheid van de middeleeuwse samenleving. Maar ook in de mystiek en in de rijke versieringstraditie van verre culturen als van Japan of Java. De tentoonstelling Kunst rond 1900 getuigt met 250 kunstvoorwerpen van de resultaten van dit idealistisch streven van de kunstenaars van wat wel Nederlands Tweede Gouden Eeuw wordt genoemd.