CODART, Dutch and Flemish art in museums worldwide

Oog in oog: portretten van Rotterdammers, tweede presentatie

Portraits [of Rotterdammers] in the public eye, part 2 Exhibition: 23 May - 14 September 2003

Museum information

Painted portraits from the collection, from the 19th and 20th century, as well as the portraits of spiritual leaders from Rotterdam, made by Lidwien van de Ven and Tamar de Kemp.

From the museum press release

In het tweede deel van de dubbeltentoonstelling Oog in Oog vanaf 23 mei tot en met 14 september staan liefhebbers van schilderkunst en fotografie oog in oog met vooraanstaande en bekende Rotterdammers uit de negentiende en twintigste eeuw en met Rotterdamse religieuze leiders van nu. De religieuze leiders zijn gefotografeerd door de Rotterdamse fotografen Tamar de Kemp en Lidwien van de Ven.

Religieus Rotterdam

Het Historisch Museum Rotterdam heeft aan de fotografen Tamar de Kemp en Lidwien van de Ven de opdracht gegeven om religieuze leiders in Rotterdam te portretteren. Met deze opdracht legt het Historisch Museum Rotterdam een nieuw accent in het collectiebeleid waarin de fotografie wordt ingezet om Rotterdammers in beeld te brengen en te houden. Het resultaat is een uniek en eigentijds stadshistorisch document waarin de diversiteit aan religieuze stromingen in multicultureel Rotterdam zichtbaar wordt gemaakt. Lidwien van de Ven fotografeerde de religieuze leiders van de Islam en het Jodendom, Tamar de Kemp die van het Christendom en de overige niet-westerse geloven.

In deze indrukwekkende portrettengalerij van pastoors, imams, dominees etc. is de eigen stijl van beide fotografen goed zichtbaar. Van de Ven gebruikt een technische camera en fotografeert in de traditie van het klassieke portret. Haar zwart-wit foto’s tonen geestelijk leiders in hun ambt en werkomgeving. De portretten zijn in staand formaat uitgevoerd en stralen een monumentale statigheid uit. De Kemp werkt in kleur en fotografeerde sommige leiders ook in de huiselijke omgeving. In combinatie met de geconcentreerde pose van de geportretteerde, mede vereist door de lange sluitertijden, komen de foto’s van De Kemp zowel intiem als verstild over.

Beide fotografen hebben de religieuze leiders zelf benaderd. Niet altijd heeft een kerk een religieus leider of wilde een leider zelf voor camera. In die gevallen werd de stichter of de voorganger van de gebedsdienst gefotografeerd of, wanneer de verantwoordelijkheid voor de kerk gezamenlijk werd gedragen, een groep mensen.

Meer portretten van Rotterdammers

Terug in de tijd worden uit de museumcollectie onder meer geschilderde (zelf)portretten getoond van de Rotterdamse kunstenaars Charles Rochussen, Huib Luns, Marius Richters, Herman Bieling en J.H. van Mastenbroek. Er zijn ook portretten te zien van vooraanstaande Rotterdamse families, waaronder die van de familie Hoffmann, Suermondt, Van Hoboken en De Monchy. Zij lieten zich vereeuwigen door schilders als Jacob Spoel, Antoon van Welie, Robert van Eysden en Willem Schmidt. Verder zijn twintigste-eeuwse portretten van bekende Rotterdammers bijeengebracht, zoals van de actrice-diva Alida Tartaud-Klein, de directeur van Gemeentewerken G.J. de Jongh (‘brutale Gerrit’), Wim Thomassen, burgemeester van Rotterdam, de spraakdeskundige Branco van Dantzig en de acteur Ko Arnoldi.

Boek

De foto’s van Lidwien van de Ven en Tamar de Kemp worden gebundeld in een fotoboek. Maartje Berendsen en Annemarie Sour schreven de teksten bij de portretten. Daarnaast gaan de schrijfsters nader in op het fotoproject en besteden zij aandacht aan onder meer de positie die religie inneemt in een stedelijke samenleving zoals Rotterdam met haar grotestadsproblematiek en de ontwikkeling van de Rotterdamse moskee├źn waarbij zij de gastarbeiders van toen, imams, besturen van de moskee en jonge islamitische Rotterdammers aan het woord laten komen.

Catalogue of the first part of the exhibition

Liesbeth van der Zeeuw, Paulus Thomas van de Laar, Peter Grimm and Janny ter Meer, Oog in oog: portretten van Rotterdammers, Rotterdam (Historisch Museum Rotterdam and Koppel) 2003.
ISBN 90-76638-10-1 (hardbound).

Other venue

First part of the exhibition was to be seen in Rotterdam, Historisch Museum Rotterdam (1 February-11 May 2003).