From the library website, 1 September 2009
Met deze studiedag willen we een licht werpen op de dynamische prentsector in Europa (vooral de Nederlanden) tijdens de 17de eeuw.
De prentcentra Antwerpen, Amsterdam, Haarlem en Leiden produceerden grafiek die gericht was op lokale, regionale en internationale verspreiding en afzet. De variëteit in het prentenaanbod was groot. Naast oude prenten die opnieuw werden uitgegeven, kende de reproductiegrafiek een opmars. Ook de gebruiksgrafiek deed het goed. Er werd geëxperimenteerd met verschillende grafische technieken. De geografische mobiliteit van kunstenaars zorgde voor artistieke kruisbestuivingen binnen de sector. Schilders-etsers begaven zich – omwille van artistieke, economische en persoonlijke aspiraties – op de prentmarkt en vroegen steeds vaker privileges aan voor hun prenten. Kunsttheoretici propageerden de publicatie van reproductiegrafiek als hét middel bij uitstek om de naambekendheid te vergroten. De arbeidsrelaties tussen graveurs, prentuitgevers en schilders waren complex en variabel. Er was sprake van zowel horizontale als vertikale samenwerkingen. Er werden contracten afgesloten voor langere termijn en contracten aangegaan voor de duur van een project.
Wanneer ?
Vrijdag 27 november 2009, 9u00 – 17u00
Waar ?
Auditorium Lippens
Koninklijke Bibliotheek van België
Keizerslaan 2
1000 Brussel
Registratie
Vrije toegang
Registratieformulier
Informatie
ann.diels@kbr.be
+32 2 519 5804
Lezingen
Séverine Lepape (BnF, Parijs)
Les éditeurs de la rue Montorgueil et les gravures flamandes
Vanessa Selbach (BnF, Parijs)
L’activité de l’éditeur d’estampes parisien Jean Messager (vers 1570/75?-1649): la gravure fançaise du premier quart du XVIIesiècle au carrefour des influences flamandes et italiennes
Lena Widerkehr (Musée des Beaux-Arts, Lyon)
La fortune de Hendrick Goltzius dans la dynastie des graveurs Matham, Jacob, le père, et ses trois fils: assimilation du modèle et adaptation au goût dans la première moitié du XVIIe siècle
Stephan Brakensiek (Prof. Universiteit Trier)
“Connoissance pour le Roi?” Observations sur la manipulation des estampes issues de la collection de Michel de Marolles (1600-1681) avant et après sa vente à Louis XIV
Frederix Jimeno (Prof. Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne)
La France et le commerce de la gravure de dévotion dans l’Espagne du XVIIe siècle
Karen Bowen en Dirk Imhof (Universiteit Utrecht & Museum Plantin-Moretus, Antwerpen)
Exchanges between artists, patrons, and friends: the correspondence between Cornelis Galle I and II and Balthasar Moretus I
Ad Stijnman (Instituut collectie Nederland, Amsterdam)
Ann Diels (Assistent KBR, Brussel)
Antwerpse historieschilders en de prentkunst ten tijde van Rubens
Alain Jacobs (Assistent KBR, Brussel)
Jan-Baptist Berterham (actif 1690-1735), un graveur prolifique au service de l’édition bruxelloise
Naar aanleiding van de studiedag kan u een bezoek brengen aan de tentoonstelling ‘Uit de schaduw van Rubens: prentkunst naar Antwerpse historieschilders’ (Houyouxzaal)