From the museum website
De expositie concentreert zich op de jaren 1918-1940, de periode waarin De Ploeg haar stempel drukt op de plaatselijke moderne kunst en met name op vijf kunstenaars die tijdens deze opwindende periode in staat zijn geweest hun zelfstandigheid te bewaren.
Ekke Kleima (1899-1958) werd in 1926 lid van De Ploeg en ontwikkelde zich als schilder in de periode dat het felle expressionisme in Groningen al was geluwd. Geïnspireerd door het werk van Altink en Wiegers ontwikkelt Kleima een schilderstijl die vooral in de kleur betekenis vindt. Medeoprichter van De Ploeg.
George Martens (1894-1979) beleeft zijn artistiek hoogtepunt in de jaren 1926-1931 wanneer hij voornamelijk stadstaferelen schildert en tekent in een expressief impressionistische stijl.
Henk Melgers (1899-1973) sluit zich in 1925 aan bij De Ploeg. Hij inspireert zich in zijn werk op onder anderen Van Gogh en Dijkstra. In het bijzonder behoort zijn grafiek tot het beste wat De Ploeg in die jaren heeft voortgebracht.
Alida Pott (1888-1931), Ploeglid van het eerste uur, concentreerde zich al vroeg op moderne richtingen binnen de Nederlandse kunst. Zij ontwikkelde een werkwijze die verwantschap vertoont met die van kunstenaars rond de Bergense School. Het hoofdbestanddeel van haar oeuvre omvat gevoelige, fijn-gestileerde tekeningen en aquarellen.
Geboren in Meppel vestigde Jannes de Vries (1901–1986) zich na omzwervingen in Noord–Afrika en Frankrijk in 1924 in Groningen. Tot zijn belangrijkste werken behoren een reeks olieverfschilderingen op papier, waarin de invloeden van zijn buitenlandse reizen worden verwerkt binnen een ingetogen expressionisme dat teruggrijpt op bijvoorbeeld Cézanne. In de jaren dertig ontwikkelt De Vries een expressionistische landschapstijl waarin de hoogtijdagen van het Ploegexpressionisme zachtjes nagalmen.
De vijf kunstenaars hebben binnen de ontwikkeling van het modernisme in Groningen een rol van betekenis gespeeld. De hoogtepunten binnen hun oeuvre kunnen zich meten met het beste wat De Ploeg tijdens het interbellum heeft voortgebracht.
De tentoonstelling laat veel werk zien uit particuliere collecties.
Catalogue
Ekke A. Kleima, George C. Martens, Henk Melgers, Alida J. Pott, Jannes de Vries – ‘bezield met meer of minder ‘moderne’ geest’. Het boek is gerealiseerd met steun van de Stichting Beringer Hazewinkel.