Willem van Konijnenburg (1868-1943)
Chariot of the sun
The Hague, Gemeentemuseum Den Haag
Information from Erasmus
Willem van Konijnenburg was one of the figureheads of Dutch modern art during the interbellum. He began as a painter of naturalist landscapes, then turned his back on it around 1900 to familiarise himself stylistically and thematically with the great art of the past. He gave form to modern classicism: role models were no longer successful contemporaries, but Renaissance artists such as Michelangelo and Leonardo. After the Second World War the supremacy of modernism drove him into the background. Now that question marks are being placed at the modernist way of looking at art history, it is time to assess van Konijnenburg’s importance afresh. The Gemeentemuseum Den Haag is showing drawings from its collection, from the years 1910-25.
From the museum website
De Haagse kunstenaar Willem van Konijnenburg vormde samen met Jan Toorop, Leo Gestel en Jan Sluijters in het interbellum het boegbeeld van de Nederlandse moderne kunst in het buitenland. In het prentenkabinet toont het Gemeentemuseum Den Haag een overzicht van deze kunstenaar, die met zijn eigenzinnige interpretatie van de moderne schilderkunst in zijn tijd beschouwd werd als zeer vernieuwend. De grote hoeveelheid werk in de collectie van het Gemeentemuseum onderstreept het belang dat aan deze kunstenaar werd gehecht. In de presentatie ligt de nadruk op tekeningen en schilderijen die Van Konijnenburg maakte tussen 1910 en 1925.
In zijn jonge jaren is Van Konijnenburg eerder bekend om zijn dandyachtige uiterlijk en zijn actieve leven in Haagse kunstkringen dan om zijn artistieke kunnen. Dit verandert als hij na 1900 het impressionisme van de Haagse School de rug toekeert en zich richt op het ontwikkelen van een eigen classicistisch idioom. Aan de hand van regels die hij opstelt, waarin symmetrie en wiskundige patronen een belangrijke rol spelen, ontstaan harmonische composities waarmee Van Konijnenburg grote erkenning krijgt. Zijn onderwerp is niet langer het landschap, maar de geĆÆdealiseerde mens.
De vernieuwende ideeĆ«n maken van hem een gevierd kunstenaar. Zijn werk wordt veel geĆ«xposeerd en hij ontvangt opdrachten voor monumentale kunstwerken. Ook H.E. van Gelder, toenmalig directeur van het Gemeentemuseum Den Haag, bewondert zijn werk en geeft Van Konijnenburg de opdracht voor een muurreliĆ«f in het nieuwe gebouw van het museum. Het reliĆ«f Eer het godālijk licht in dāopenbaringen van de kunst is nog steeds in de hal van het museum te bewonderen.
Publication
Willem van Konijnenburg, Leonardo van de Lage Landen
Mieke Rijnders
Volume 23 in the series Monografiƫn van Nederlandse kunstenaars. Accompanied by an exhibition held in 2007 in The Hague (Gemeentemuseum Den Haag)
296 pp., 200 illustrations in color and 200 in black and white
Zwolle (Waanders) 2007
ISBN 978-90-400-8419-5