Dr. Valerie Herremans Curator of Sculpture, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten (KMSKA) in Antwerpen (Antwerp), Belgium

Information

Member of CODART since 2007

Exhibitions curated since 1999

CODART publications

Curator in the Spotlight: Valerie Herremans (June 2017)

Selected publications

2015

´Legitimus imaginum usus- The Holy Image, the Retable and the Veneration of Saints in the Post-Tridentine Southern Low Countries´
Article in Simiolus (forthcoming)

´Van oorlogsbuit tot kerncollectie -Hoe het KMSKA een Rubenstempel werd´,
Essay in Belg of Bataaf. De wording van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden Edited by Frank Judo & Stijn Van de Perre
Antwerpen, 2015 (forthcoming)

2014

´“Mingling with artless crafts”: the corporative context of Antwerp sculpture after 1585´
Article in Antwerp Royal Museum Annual, 2012 (2014), pp.123-144.

‘Iconographic Typology of the Southern Netherlandish Retable c. 1585-1685
Article in Machinae Spirituales Les retables baroques dans les Pays-Bas méridionaux et en Europe. Contributions à une historie formelle du sentiment religieux au XVIIe siècle
Edited by B. D’Hainaut-Zveny et R. Dekoninck,(Scientia Artis, 10), pp. 105-133.
Brussel, 2014

2013

Peter Paul Rubens. Paintings from Lost Antwerp Churches,
(Rubens Unveiled Part, 2)

Valerie Herremans
Antwerp (KMSKA / Snoek Publishers) 2013.

‘Rubens as an inventor of “ornament”’,
Essay in Questions of ornaments, pp. 266-276.
Edited by R. Dekoninck and C. Heering
Turnhout (Brepols) 2013

2012

“Ars longa, vita brevis: the Baroque altar as an artistic means to salvation for privileged souls”
Valérie Herremans
Article in Plechtigheden rond de dood in de oude Nederlanden (XVI-XVIIe eeuw) | Les fastes de la mort dans les anciens Pays-Bas (XVIe-XVIIe siècle) | Celebrating death in the Low Countries (16th-17th century), a thematic issue of Travaux de l’Institut pour l’Étude de la Renaissance et de l’Humanisme

2011

´Palazzo Rubens. The Master as Architect´
Exhibition Review in The Burlington Magazine, 1305, 153, (2011), pp. 838-39.

2010

´De Aanbidding door de Koningen (Pieter Paul Rubens, ca. 1624) uit de Antwerpse Sint-Michielsabdij in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen: recente onderzoeksresultaten´
Article in Analecta Praemonstratensia, 86 (2010), pp. 276-284.

2009

“Altars and altar frames in the 17th century”
Valérie Herremans and Claire Baisier
Essay in From Quinten Metsys to Peter Paul Rubens: masterpieces from the Royal Museum reunited in the Cathedral, pp. 45-55
Edited by Ria Fabri and Nico van Hout
Antwerpen (BAI) 2009

‘Ars longa vita brevis. Altar Decoration and the Salvation of the Soul in the Seventeenth Century´
Article in Antwerp Royal Museum Annual, 2010 (2012), pp. 85-111.

´Italië als inspiratiebron voor het zeventiende-eeuwse Zuid-Nederlandse retabel?´
Article in Relations artistiques entre Italie et anciens Pays-Bas (XVIe et XVIIIe siècles). Bilan et perspectives/ Artistieke relaties tussen Italië en de Nederlanden (16de- 18de eeuw). Status quaestionis en vooruitzichten
Edited by R Dekoninck,
Belgisch Historisch Instituut te Rome, Artes, 3, Herent, 2012, pp. 113-132.

´The influence of the Southern Low Countries on painting in New Spain´
Valerie Herremans and Nico van Hout
Essay in Arte flamenco del siglo XVII colección del Museo real de Bellas Artes de Amberes catalogue of the exhibition held in Mexico City in 2012, pp. 48-55 and196-203.

´De sacramentstoren als blikvanger in het historische kerkinterieur´
Article in Monumenten, Landschappen en Archeologie, 28 (2009), 3, pp. 31-37.

2008

“”Opus vere basilicum & stupendum”: devotionele profilering en persoonlijk zielenheil: de inrichting van het hoogkoor van de Antwerpse Sint-Michielsabdij en de abten Matheus Irsselius (1541-1629) en Johannes Chrysostomos Van der Sterre (1591-1652)”
Valérie Herremans
Article in Rubensbulletin 2 (2008), pp. 5-35

“‘Through the Fame of Artists grows the Fame of Heroes’: some contextual notes on portrait sculpture in the Southern Netherlands 1600-1800”
Valérie Herremans
Essay in Heads on shoulders: portrait busts in the Low Countries 1600-1800, pp. 52-61
Edited by Valérie Herremans, with contributions by Jeffrey Muller, Frits Scholten and Carolien van der Star
Trento 2008

“Das von Rubens entworfene Hochaltarretabel zur Himmelfahrt Mariae in der Pfarrkirche von Sint-Joost-ten-Node bei Brüssel: ein einflussreiches Gesamtkunstwerk
Valérie Herremans
Essay in Himmlisch – Herrlich – Höfisch: Peter Paul Rubens, Jan Wellem und Anna Maria Luisa de’ Medici, pp. 148-151
Edited by B. Baumgärtel
Leipzig 2008

2007

De Aanbidding door de Koningen door Peter Paul Rubens
Valérie Herremans
Web publication of the Vlaamse Kunstcollectie

2006-07

“eenen loffelycken ende hoffelycken aultaer”: retabelplastiek in de Zuidelijke Nederlanden ca. 1585-1685
Valérie Herremans
Doctoral dissertation presented at the Vrije Universiteit Brussel, supervised by Prof. Dr. Arnout Balis

2005

“Vroomheid verbeeld: iconografie van de 17de-eeuwse Zuid-Nederlandse retabelsculptuur: het aandeel van de opdrachtgever”
Valérie Herremans
Essay in Sponsors of the past: Flemish art and patronage, 1550-1700, edited by Katlijne van der Stichelen and Hans Vlieghe, vol. 11 in the series Museums at the crossroads, pp. 181-202. Proceedings of the symposium Kunst in opdracht: Vlaamse kunst en mecenaat, 1550-1700, organized by the Faculty of Letters, Department of Archaeology, Art History and Musicology at the Catholic University of Leuven (Louvain) on 14-15 December 2001
Turnhout (Brepols) 2005
ISBN 2-503-51500-2

“Late Gothic altarpieces as sources of information on medieval wood use: a dendrochronological and art-historical survey”
Valérie Herremans in collaboration with K. Haneca, R. de Boodt, H. de Pauw, J. van Acker and H. Beeckman
Article in International Association of Wood Anatomists Journal 26 (2005), 3, pp. 273-98

1999

“Beeldhouwwerk van Petrus Valckx (1734-1785) in Mechelse kerken”
Valérie Herremans
Article in Handelingen van de Koninklijke Kring voor Oudheidkunde, Letteren en Kunst van Mechelen 103 (1998), [1999], pp. 183-252


News about this curator