CODART, Dutch and Flemish art in museums worldwide

Noordbrabants Museum Buys Self Portrait by Willeboirts Bosschaert at TEFAF

The Noordbrabants Museum in Den Bosch has announced that it has purchased, with aid from the Vereniging Rembrandt and the Mondriaan Stichting, a self-portrait by Thomas Willeboirts Bosschaert (1613/1614-1654), an artist who is already represented in the museum collection with a Venus mourning over the dead Adonis and a Vision of St. Anthony of Padua.

PERSBERICHT, maart 2007

Thomas Willeboirts Bosschaert (Bergen op Zoom 1613/1614 – 1654 Antwerpen)
Zelfportret
Olieverf op doek, 76 x 67 cm
Noordbrabants Museum, ‘s-Hertogenbosch
Verworven met steun van de Vereniging Rembrandt en de Mondriaan Stichting
 
Noordbrabants Museum
koopt portret op TEFAF
 
 
 
Het Noordbrabants Museum heeft op de TEFAF in Maastricht het zelfportret gekocht van Thomas Willeboirts Bosschaert. De uit Bergen op Zoom afkomstige kunstenaar werd in de 17e eeuw beschouwd als een van de belangrijkste Zuid-Nederlandse schilders, in één adem genoemd met Rubens, Van Dijck en Jordaens. Het museum bezit reeds twee schilderijen van zijn hand en ook in de Sint-Jan is een schilderij van hem te zien. Kortom een zeer welkome aanvulling op de collectie van het Noordbrabants Museum.
 
Thomas Willeboirts Bosschaert
Thomas Willeboirts Bosschaert (1613/1614-1654) werd geboren in Bergen op Zoom. In 1628 ging hij in de leer bij Gerard Seghers (1591-1651) in Antwerpen. Daar werd hij in 1637 ingeschreven als meesterschilder in het Sint-Lukasgilde. Hij ontving al in 1641 de eerste opdrachten van stadhouder Frederik Hendrik. Later, na diens dood, vervaardigde hij enkele schilderijen voor de Oranjezaal op Paleis Huis ten Bosch. Deze opdrachten geven aan dat hij op dat moment werd gerekend tot de belangrijkste Zuid-Nederlandse schilders. In 1651 werd hij deken van het Sint-Lukasgilde, drie jaar later overleed hij. Willeboirts Bosschaert schilderde zowel religieuze voorstellingen als historiestukken, allegorieën en portretten. 
 
Het schilderij
De vaststelling dat het om een zelfportret gaat, is gebaseerd op een tekst op de achterkant van het doek en op de vergelijking met de twee kopergravures van zijn portret. Het laat de nog jonge kunstenaar zien met een palet in de hand. Mogelijk heeft hij zichzelf hier geportretteerd toen hij in 1637 lid werd van het Lukasgilde. Hij presenteert zich als een jonge schilder aan het begin van zijn carrière, die de toeschouwer zelfbewust aankijkt. Het schilderij is een prachtige aanvulling bij de twee schilderijen van Willeboirts Bosschaert die het museum al bezit, voorstellende De treurende Venus bij het lijk van Adonis en het Visioen van de heilige Antonius van Padua met een verschijning van Maria en Kind.
 
Financiële steun
Het Noordbrabants Museum heeft voor deze aankoop (160.000 euro) steun gekregen van zowel de Vereniging Rembrandt als de Mondriaan Stichting die ieder 40.000 euro hebben bijgedragen. Omdat ook andere, buitenlandse, musea interesse hadden was het noodzakelijk snel te beslissen. Beide fondsen hebben dan ook alles op alles gezet om binnen een termijn van slechts enkele dagen tot een besluit te komen en daarmee deze belangrijke toevoeging aan het Nederlandse kunstbezit mogelijk gemaakt.
 
Te zien vanaf vandaag in de schilderijenzaal Van Bruegel tot Van Gogh in het museum.