CODART, Dutch and Flemish art in museums worldwide

Delineavit et Sculpsit 55: a Libretto Amicorum for Ilja Veldman

The latest issue of Delineavit et Sculpsit has been published as a libretto amicorum for Ilja Veldman on the occasion of her 80th birthday.

During a symposium on Maarten van Heemskerck at Teylers Museum on 22 November 2024 Prof.em. Ilja Veldman was surprised with the first copy of issue 55 of Delineavit et Sculpsit. It is dedicated to her and contains an interview with her followed by fourteen articles on fifteenth- to nineteenth-century Netherlandish prints, written by friends and colleagues. It was presented by Prof. Yvonne Bleyerveld, a former student of hers and a former member of the editorial board of Delineavit et Sculpsit.

The double-thick special issue was generously supported by the Fondation Custodia with an additional grant from the Frits and To Lugt Study Fund. For subscriptions visit the periodical’s website.

Contents

Delineavit et Sculpsit, no. 55, November 2024

Yvonne Bleyerveld en Christi Klinkert
Uit liefde voor de prentkunst. Vriendschappelijke bijdragen voor Ilja M. Veldman (Voorwoord)

Huigen Leeflang en Joyce Zelen
Meer dan een halve eeuw onderzoek naar prent- en tekenkunst. In gesprek met Ilja Veldman

Yvonne Bleyerveld
Dedicaties voor dames. Nederlandse prenten opgedragen aan vrouwen, ca. 1575-1635

Elmer Kolfin
Inimitable. Why Rembrandt did not keep his printmaking technique secret

Daniel R. Horst
De slechte boom van de katholieke kerk. Een serie protestantse spotprenten door de Monogrammist PH

Eric Jan Sluijter en Nicolette Sluijter-Seijffert
Rembrandt’s etching of a mountebank (1635)

Joyce Zelen
Israhel van Meckenem, prentverzamelaar?

Ingrid R. Vermeulen
Reproductive prints for the public. Gerard Dou’s The young Mother (1658) in Gallery Prince Willem V, the Louvre and the Mauritshuis (1774-1833)

Christi M. Klinkert
Kroniek aan de wand. Een Alkmaars ‘historieblad’ uit 1607

Henk van Nierop
Parallelle levens. Over het leven, werk en reputatie van Jan Luyken en Romeyn de Hooghe

Boudewijn Bakker
‘t’ welck een aerdige Inventie is’. Karel van Mander over Parmigianino, de kleurenhoutsnede en de schilderkunst

Erik Hinterding
Rembrandt en de ‘rechte liefhebbers’. Over de vroege verzamelgeschiedenis van zijn etsen

Daan van Heesch
The skipper and the miller. A note on print ownership and a customized picture bible in Alkmaar, 1642

Marjolein Leesberg
Some notes on book illustrations by Crispijn de Passe II for French pastoral romances, 1623-1629

Peter van der Coelen
Cornelis Bos en Maarten van Heemskerck – de Antwerpse jaren (1537-1544)

Alexander de Bruin
De herkomst van de prenten van Maarten van Heemskerck in de collectie van Carl Gottfried Voorhelm Schneevoogt