CODART, Dutch and Flemish art in museums worldwide

Bruges Museums Buy 17th-Century Copy after Maelbeke Madonna by Jan Van Eyck

The town government of Bruges has announced that it approved the proposal of the Bruges museums to purchase a rare 17th-century copy after Jan van Eyck’s Maelbeke Madonna, which was destroyed in the French Revolution. The purchase is the subject of several articles in the coming issue of the museum bulletin.

 

Press information folder, with text of articles in museum bulletin, pdf

 

In het kort

Het College van Burgemeester en Schepenen keurde zopas het voorstel van Musea Brugge goed om een uiterst zeldzaam zeventiende-eeuws schilderij aan te kopen. Het betreft een geschilderde kopie naar Jan van Eyck, die echter tot midden jaren ‘80 in de kunsthistorische literatuur als hét origineel beschouwd en pas in 1985 als een 17de-eeuwse kopie werd geïdentificeerd. De kopie werd destijds in opdracht van de Ieperse kannunik Pieter Wyts geschilderd. Het origineel van Van Eyck stond bekend als de zogenaamde ‘Maelbeke-Madonna’ maar is verloren gegaan tijdens de Franse Revolutie.

Van Eyck’s Maelbeke-Madonna had een bijna legendarische reputatie. Het paneel werd in opdracht van Nikolas van Maelbeke, provoost van Sint Maartenskerk te Ieper gemaakt. De kunstenaar overleed echter tijdens de uitvoering van de opdracht. Zijn medewerkers hebben het vermoedelijk onder leiding van Jan’s broer, Lambert van Eyck afgewerkt. De triptiek werd nadien in de kooromgang van de Ieperse kerk geïnstalleerd. Het kunstwerk was zeer verwant met van Eycks ‘van der Paele-Madonna’ dat al deel uitmaakt van het Groeningemuseum. De kopie die voor het laatst in 1906 openbaar tentoongesteld werd, is van groot kunsthistorisch belang en kadert perfect in de sleutelcollectie van het Brugse Groeningemuseum.