CODART, Dutch and Flemish art in museums worldwide

De Lakenhal acquires a painting of the Last judgment by Aertgen van Leyden

This summer the Stedelijk Museum de Lakenhal acquired an important painting by Aertgen van Leyden (1498-1564). It represents the Last judgment and has been painted around 1530. This acquisition has been fully funded by a private fund, that wishes to remain anonymous. In 2011 the picture will feature in the exhibition Lucas van Leyden en zijn tijd, organized by the Lakenhal and the Rijksmuseum

From the museum press release

Stedelijk Museum De Lakenhal heeft een belangrijk schilderij aangekocht van Aertgen van Leyden. Het stelt het Laatste Oordeel voor en is geschilderd omstreeks 1530. De aanzienlijke aankoop is volledig gefinancierd door een particulier fonds dat anoniem wenst te blijven.De aanwinst zal in 2011 figureren op de overzichtstentoonstelling Lucas van Leyden en zijn tijd die De Lakenhal in samenwerking met het Rijksmuseum organiseert. Het museum ontving voor de tentoonstelling in wording in 2009 een speciale nominatie van de Turing Foundation.

De voorstelling van het apocalyptische einde van de wereld van de Leidse kunstenaar Aertgen Claeszoon van Leyden (1498-1564) is in beeldopvatting nauw verwant met het Laatste Oordeel uit 1526 van zijn veel beroemdere plaatsgenoot Lucas van Leyden dat eveneens in De Lakenhal wordt getoond. Van Aertgen van Leyden zijn niet meer dan een twintigtal schilderijen bekend. Vooral vroeg werk zoals het Laatste Oordeel uit omstreeks 1530-35 is bijzonder zeldzaam. Aertgen zou het onderwerp herhalen in zijn bekende triptiek voor de Leidse familie Van Montfoort in het Musée des Beaux-Arts in Valenciennes uit 1555 dat stilistisch aansluit op het werk van Maarten van Heemskerck. Of het Leidse paneel oorpronkelijk zijluiken had met stichters is onbekend. De opdrachtgevers en de herkomst zijn vooralsnog onbekend.

Het museum heeft al eerder getracht het paneel aan te kopen toen op de veiling in 1991 van de verzameling van de Historical Society in New York. Ondanks een toegezegde subsidie van de Vereniging Rembrandt kon het toen niet worden aangekocht omdat het voor een onhaalbare prijs weg ging. De Lakenhal heeft het werk nu kunnen aankopen van een Amerikaanse particuliere verzamelaar, met steun van een particulier fonds dat de volledige prijs heeft willen betalen.