CODART, Dutch and Flemish art in museums worldwide

Groeningemuseum Presents New Acquisition: the Wijts Triptych, a Copy after the Last, Lost Painting of Jan Van Eyck

The Groeningemuseum has put on display its recent acquisition, the Triptych of Petrus Wijts, following months of close study. This copy after Jan van Eyck’s last painting was bought at a London auction in the summer of 2007. It forms an important addition to the collection of early Netherlandish painting in Bruges.

 

Museum announcement

Het Groeningemuseum is trots om haar nieuwe aanwinst met name de ‘ ‘Triptiek van Petrus Wijts’ – na maandenlang, grondig wetenschappelijk onderzoek – aan het publiek te kunnen tonen. Deze kopie naar het laatste schilderij van Jan van Eyck werd afgelopen zomer op een Londense veiling gekocht en vormt een belangrijke aanvulling op de collectie Vlaamse Primitieven in het Groeningemuseum.

Wijts-Triptiek en Maelbeke-Madonna
De kopie werd in de 17de eeuw in opdracht van de Ieperse kanunnik Pieter Wijts geschilderd. Het origineel van Van Eyck stond bekend als de zogenaamde ‘Maelbeke-Madonna’ maar is helaas verloren gegaan tijdens de Franse Revolutie.
Van Eyck’s Maelbeke-Madonna had een bijna legendarische reputatie. Het paneel werd in opdracht van Nikolas van Maelbeke, provoost van Sint Maartenskerk te Ieper gemaakt. De kunstenaar overleed echter tijdens de uitvoering van de opdracht en liet het werk onvoltooid achter. Niettemin kreeg het werk een legendarische reputatie. Deze roem heeft Wijts er vermoedelijk toe aangezet een kopie te bestellen. Het origineel dat bij het graf van Maelbeke zou komen te hangen, is in thematiek zeer verwant met van Eycks ‘van der Paele-Madonna’ dat al deel uitmaakt van het Groeningemuseum. De kopie – die voor het laatst in 1906 openbaar tentoongesteld werd – is van groot kunsthistorisch belang en kadert perfect in de collectie van het Brugse Groeningemuseum.

Bewogen geschiedenis
De ‘Triptiek van Petrus Wijts’ heeft een bewogen geschiedenis achter de rug. Dit wordt bijvoorbeeld duidelijk in het hoofd van de schenker. Door talrijke overschilderingen die in opdracht van de verschillende eigenaren zijn aangebracht, is het oorspronkelijke portret moeilijk leesbaar. De laatste overschildering werd in de jaren zeventig van de 20ste eeuw verwijderd, waardoor het huidige gelaat zichtbaar werd. Ook de luiken zijn in het verleden beschadigd geraakt. Zij worden momenteel behandeld en worden daarom (nog) niet getoond.
Het onderzoek naar de triptiek – dat nog voortduurt – zal niet alleen meer duidelijk maken over de ontstaansgeschiedenis van de ‘Triptiek van Petrus Wijts’, maar ook meer inzicht brengen in de functie, schaal, compositie en betekenis van het origineel van Jan van Eyck.