CODART, Dutch and Flemish art in museums worldwide

Rembrandt Portrait of Jan Six to Be Displayed Every Summer in the Rijksmuseum

Rembrandt’s incomparable portrait of Jan Six, owned by a foundation chaired by the sitter’s direct descendant Jonkheer Jan Six van Hillegom since 1922, has been in the house at Amstel 218 where the family Six-van Hillegom has lived and kept its collection since 1915. The family has argued for continuation of subsidy for the expensive care it lavishes on the painting, the collection and the house. It has received this subsidy since 1955. In May, Minister Plasterk of Education, Culture and Science and Minister Vogelaar of Integration and Housing of signed an agreement with Baron Six-van Hillegom that includes government subsidy. Meanwhile the family has agreed the occasional loan of the Rembrandt portrait for several months to the Rijksmuseum and a more generous loan policy for other museums. This includes the archives of the family spanning from 1032 until the present.

From de Volkskrant, Amsterdam, 19 May 2008

Beroemd werk Rembrandt om het jaar te zien

Van onze verslaggever Harmen Bockma
gepubliceerd op 19 mei 2008 17:26, bijgewerkt op 19 mei 2008 20:28

Rembrandt, Jan Six. Amsterdam, Six Collection

Met het akkoord is een jarenlang geschil tussen de familie en de overheid bijgelegd. Het conflict handelde over de vraag wie de kosten moet bepalen van de renovatie van het pand aan de Amstel, waar de Six hangt. Het pand is eigendom van de Rijksgebouwendienst.

Jonkheer Jan Six van Hillegom, beheerder van de Six-kunstcollectie, daagde de Nederlandse staat in 2004 voor de rechter omdat die volgens hem onvoldoende wilde bijdragen aan de instandhouding van de verzameling. De privé-collectie, beroemd om Rembrandts portret van Jan Six, is een van de meest waardevolle van Nederland.

Het akkoord werd vanmiddag bereikt. De familie ontvangt eenmalig een bedrag van ruim 2,7 miljoen euro. Daarnaast krijgt de stichting Six ieder jaar een bijdrage van 4 ton voor beveiliging en onderhoud van het door de familie bewoonde pand aan de Amstel.

Minister Plasterk is ‘laaiend enthousiast’ over het akkoord. ‘Dit is een doorbraak in een kwestie die tientallen jaren heeft gesleept.’

Six van Hillegom (1947) is de tiende nazaat in rechte lijn van de Amsterdamse koopman en kunstverzamelaar Jan Six (1618-1700). Diens collectie, later nog uitgebreid,is tot op de dag van vandaag eigendom van de familie en alleen op afspraak te bezichtigen. Veel van de ongeveer tweeduizend bezoekers per jaar zijn buitenlandse gasten van de overheid. Jans grootvader verkocht het huis in 1957 aan de staat, die daarmee ook verantwoordelijk werd voor het onderhoud.

De Raad voor Cultuur concludeerde in 2004 in een advies aan het rijk dat ‘het onderhoud van de behuizing ver onder acceptabel niveau is gedaald, hetgeen door zowel de Rijksgebouwendienst als het ministerie van OCW wordt erkend’. Het pand ‘is zeer dringend aan renovatie toe’. Volgens Six, in 2004, lag de zaak simpel. ‘Bijna vijftig jaar geleden zijn de wederzijdse rechten en plichten contractueel vastgelegd. Daar probeert de staat nu al jaren onderuit te komen.’