CODART, Dutch and Flemish art in museums worldwide

Museum De Lakenhal acquires sixteenth-century cartoon for stained glass window

A rare cartoon for a stained glass roundel has recently been acquired by Museum De Lakenhal in Leiden. The drawing, made around 1525 in the region of Leiden, was part of a series on ´rich children and poor parents´. It shows an elegant couple not sharing their dinner with the less well-to-do father and son dining next to them. The design is an excellent addition to the museum’s collection of stained glass pieces made in the same period and region.

 

Information from the museum (in Dutch), 17 February 2015

Museum De Lakenhal verwerft buitengewoon zeldzaam 16e eeuws carton met steun van Vereniging Rembrandt
De collectie van Museum De Lakenhal is dankzij een gulle bijdrage van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds, verrijkt met een zeer zeldzaam 16e eeuws carton. Dit carton uit 1520-1530, een voorbeeldtekening voor gebrandschilderde Leidse glasruiten, sluit naadloos aan op de groep 16e eeuwse glazen in de museumcollectie. Het carton werd gekocht op een recente veiling van Sotheby’s in New York.

Glasschilderkunst
Leiden was een belangrijk centrum van glasschilderkunst in de Noordelijke Nederlanden: er zijn meer dan 50 namen bekend van tussen circa 1475 en 1550 werkzame Leidse glasschilders. Cartons van Leidse makelij uit dit tijdperk zijn echter bijzonder zeldzaam. Een carton is een werk- en voorbeeldtekening voor een gebrandschilderde glasruit. In Nederland is voor zover bekend nog geen voorbeeld aanwezig in particulier of openbaar bezit van een carton uit een Leidse werkplaats uit de eerste helft van de 16e eeuw. Wel zijn ontwerpen aanwezig van aan Leiden toegeschreven glasruitjes in het Rijksmuseum Amsterdam en Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. De collectie van Museum De Lakenhal bevat enkele fraaie, aan Leiden toegeschreven gebrandschilderde ruiten uit dit tijdperk. Het nu verworven carton sluit hier mooi op aan en laat bovendien een interessant stadium in de productie van gebrandschilderde ruiten zien.

Voorstelling
Het carton maakte onderdeel uit van een reeks ruiten rondom het thema van ‘rijke kinderen, arme ouders’. Een welgesteld echtpaar deelt hun rijk gevulde eettafel niet met een naast gezeten arme vader en diens zoon. De voorstelling lijkt te waarschuwen voor de ondankbaarheid die kinderen naar hun ouders toe kunnen ontwikkelen. De remedie: een gedegen opvoeding.